8 tips om het thuis sporten vol te houden

Er zitten natuurlijk een hoop voordelen aan het creëren van je ‘thuissportschool.’ Het kost je helemaal niets en je kunt je tijd indelen zoals je het wilt. Wat wel een groot nadeel is, is dat er niemand is om je te motiveren en controleren of je alles wel goed doet. Voer je de oefening goed uit en hoe vaak moet je een bepaalde oefening herhalen? Soms vind ik dit lastig. In dit artikel ga ik je 8 tips geven om het thuis sporten toch vol te houden. En ja.. Ik gebruik ze ook.

8 tips om het thuis sporten vol te houden

1. Draag sportkleding waar jij je fijn in voelt.

In de sportschool wil je natuurlijk shinen in de mooiste sportkleding. Ik voel mij persoonlijk dan ook zekerder maar misschien ben jij helemaal niet zo en draag je liever een joggingbroek met een trui. Als je er maar goed en makkelijk in kunt bewegen. Voor mij is dat een legging met een top.

2. Zorg dat je genoeg ruimte hebt om te sporten.

Woon je in een groot huis, dan is dat geen probleem. Maar woon je wat kleiner dan kan het best nog een hele uitdaging zijn om genoeg ruimte te creëren.  Zorg in ieder geval dat je wel die ruimte hebt. Niets is irritanter dan dat je met een oefening bezig bent en dan je been stoot tegen een kast. Ook geeft meer ruimte meer rust in je hoofd.

3. Plan je sportmomenten in.

Als je naar de sportschool gaat, plan je ook tijd in om te sporten. Doe dit thuis ook zoveel mogelijk. Maak ruimte vrij in je agenda in de ochtend of in de avond. Ik ben op het moment meer een avondsporter. Ook omdat ik doordeweeks minder tijd heb om in de ochtend te sporten. In de weekenden pak ik vaak de ochtend. En sinds kort zwem ik op de woensdagochtend. Ook deze plan ik van te voren in. Doe ik dit niet dan is de kans groot dat ik op de bank beland met Netflix.

4. Zet een muziekje op waar jij energie van krijgt.

Sporten staat voor mij inherent aan muziek. Zonder muziek ben ik niet vooruit te branden. Ik heb wat beats per minuut nodig om lekker door te knallen. Doe ik een yoga workout dan kies ik voor rustige en kalme muziek. Als er maar muziek aan staat. Overigens dit is een hele persoonlijke tip. Als jij liever zonder muziek sport is dat natuurlijk ook helemaal oké.

5. Kies van te voren work-outs uit die ook haalbaar voor je zijn.

Je kunt natuurlijk wel gelijk een gevorderden work-out uitkiezen, maar de kans is groot dat je deze veel te zwaar vind en het niet gaat volhouden. Begin klein en start dus met een work-out die bij je past. Bewegen op zich is al heel goed. Ik deed dit ook in het begin en ging over mijn grenzen heen. Ik merkte dat ik soms gewoon niet lekker was na een work-out. Voorkom dit want is niet goed voor je lichaam. Je kunt blessures oplopen en dat is niet wat je wilt. Ook kun je hierdoor stresshormonen (cortisol) aanmaken en dat moet niet de bedoeling zijn van een ontspannende work-out.

6. Investeer in een goede sportmat.

Ik vind dit persoonlijk wel een belangrijke.  Ik had eerst een goedkoop matje van Action maar met een beetje zweet en een paar moeilijke oefeningen voelde deze mat echt niet fijn. Ik hoorde allemaal rare geluiden door het zweet en de mat ging alle kanten op. Dit leidde erg af. Een goede sportmat die antislip is en goed blijft liggen is dus heel belangrijk om een goede work-out te beoefenen. Ook de dikte van de mat is belangrijk.  Je wilt geen pijn in je knieën en rug na een work-out.

7. Bouw de tijd van de work-out op.

Begin je net met thuis sporten, bouw de duur van de work-outs langzaam op. Begin niet gelijk met een uur zoals in de sportschool.  Tenzij je natuurlijk al ver gevorderd bent. Mijn ervaring is dat meteen een uur, te hoog gegrepen is. Er is namelijk niemand die je motiveert om door te gaan. Begin weer klein, desnoods met een kwartiertje om de dag. Je kunt dit altijd opbouwen naar een half uur. En heb je de smaak eenmaal goed te pakken, ga dan bijvoorbeeld naar drie keer een uur in de week. Korte work-outs hoeven zeker niet minder goed te zijn. Ik las laatst ergens dat korte intensieve work-outs beter zijn voor de vetverbranding.

8. Neem tijd om op te warmen en af te koelen.

Vaak wordt dit thuis overgeslagen maar toch is het belangrijk voor je spieren. Met koude spieren heb je sneller last van blessures. Ook na de work-out is het fijn om je spieren tot rust te laten komen door middel van wat rek en strek oefeningen. Zo kunnen je spieren ontspannen en je ademhaling langzaam tot rust komen.

Heb jij nog een goede tip?

Liefs,

Patricia

Ps. Dit artikel is geschreven uit mijn eigen ervaringen. Ik ben geen deskundige op dit gebied. De kennis heb ik opgedaan in de sportschool waar ik altijd heb gesport en mensen om mij heen die hier kennis van hebben.


1 thought on “8 tips om het thuis sporten vol te houden

  1. Avatar

    Tunturi Beantwoorden

    Super tips Patricia! Mijn aanvulling hierop is dat als je er echt voor wilt gaan het geen gek idee is om ook fitness apparatuur aan te schaffen.

    Groetjes Felix

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.