Shoppen

Boekrecensie | Die zomer in Italië – Sue Moorcroft

Ik deel niet super vaak boekrecensies maar deze vind ik wel een eervolle vermelding waard. Ik heb dit boek bijna in een ruk uitgelezen. Wat een heerlijk boek om bij weg te dromen met ook nog eens de nodige spanning. In deze recensie neem ik je mee naar het zonnige Italië.

Samenvatting van het boek

Wat als je helemaal opnieuw zou kunnen beginnen? Sofia woont in Engeland en zorgt al jaren voor haar doodzieke vader Aldo. Op zijn sterfbed doet Sofia haar vader de belofte om na zijn dood de plek te bezoeken waar hij is geboren. Ze weet dat het nu tijd is om haar eigen leven te leiden. Ze is nooit buiten Engeland geweest, maar vertrekt vastbesloten naar het piepkleine dorp in het Italiaanse Umbrië

In het slaperige dorpje vol familiegeheimen gaat Sofia aan de slag als serveerster in hotel Casa Felice. Ze leert daar de 18-jarige  Amy kennen, een meisje wiens leven overhoop ligt sinds ze ontdekte dat haar vader niet haar biologische vader blijkt te zijn. Sofia helpt Amy om haar leven weer op de rit te krijgen. Maar het is de interessante Levi die voor Sofia de grootste afleiding blijkt te zijn.

Romantisch en tikkeltje spannend

Zoals je misschien weet houd ik van romantische boeken. Maar teveel zoetsappigheid kan een boek behoorlijk saai maken. Dit boek is de ideale mix van romantiek en spanning. De hoofdrol Sofia is een vrouw waarin ik mezelf wel herken. Zorgzaam maar ook wel op zoek naar avontuur. Wat ik erg leuk vond waren de scenes in het hotel. Sofia als serveerster en de drukke avonden waarbij ze hard aan de bak moet en waar ik ook bepaalde scenes uit herken.

Ook wordt je meegenomen in het romantische Umbrië en waan je je ook echt in de dorpjes door de ogen van Sofia. Ze gaat op zoek naar haar familie en doet de nodige ontdekkingen. Eigenlijk lopen er twee verhaallijnen door elkaar heen. De verhaallijn van Sofia en haar familiegeheimen en de verhaallijn van Amy en haar stuggelingen met haar familie. Aan het einde van het boek komen deze twee verhaallijnen prachtig samen.

Over de auteur

Sue Moorcroft schrijft vlot en heeft nog veel meer boeken op haar naam staan. Ik had eigenlijk nog niet echt eerder van haar gehoord. Maar na dit boek wil ik zeker nog wel meer van haar lezen. Wil je nog meer over haar weten en welke boeken ze heeft geschreven? Ga even naar haar website.

Nog een scene uit het boek

“Neem mij niet kwalijk.” Sofia zette de laatste caffe Americano op tafel en haastte zich naar de nieuwsgierige gasten door, terwijl ze haar schort afdeed. Eenmaal bij de onfortuinlijke vrouw aangekomen doopte ze het witte katoen in het smeltwater rondom de lege proseccofles in de wijnkoeler. ‘Gaat u zitten, dan leg ik dit over uw benen, voor het geval dat u zich gebrand hebt.’ Dan worden de koffievlekken meteen verdund. Het voelt niet prettig aan maar de stomerijkosten worden vast en zeker vergoed door Casa Felice. Ik hoorde Amy net terecht haar excuses aanbieden, al kreeg ze volgens mij wel een duw.

‘Dat klopt.’  Amy’s onderlip begon de trillen. ‘Het spijt me heel erg, maar het leek of mijn dienblad zomaar ineens van mijn hand spong.’ ‘Ja dat doen dienbladen wel vaker.’ beet mevrouw koffiebroek haar toe. Daarna zag ze dat iedereen haar aanstaarde dus ging ze toch maar zitten en liet Sofia de koude stof over haar dijen drapperen.

‘Met deze hitte ben je zo weer droog.’ merkte een van haar vriendinnen op, die vast al blij was dat ze zelf niet was overgoten met kokendhete koffie. Ze glimlachte naar Amy.’Maak je maar geen zorgen schat, er zijn ergere dingen.’ Sofia wilde Amy net terugsturen naar de bar om nieuwe koffie te halen toe Bernadetta de dubbele deuren van het hotel uit kwam stormen, met Davide in haar kielzog. Haar hart sloeg over.

Je kunt ‘Die zomer in Italie‘ bestellen bij bol.com voor 19,99

Ken jij dit boek al?

Liefs,