Lifestyle PMS en Hormonen

Hormonale spierpijn | Wat kun je er tegen doen?

Maandelijks last van spierpijn en dan vooral in je nek en schouders? Heb je er wel eens over nagedacht dat dit ook hormonaal kan zijn. Als je last hebt van hormonale klachten, kun je een hele lijst van klachten afwerken. Per vrouw is dit verschillend en dus zijn sommige klachten ook niet meteen in verband te brengen met je hormonen. Hormonale spierpijn bestaat echt. Ik heb ook maandelijks veel last van mijn nek en schouders.  

De ene dag kan ik nergens last van hebben de andere dat zit mijn hele schouderpartij zo vast als een huis. Ja hoor het is weer die tijd van de maand. Ik kan er ondertussen de klok op gelijk zetten. Het maakt bij mij niet zo veel uit, het kan zijn rond mijn ovulatie maar ook vlak voor mijn menstruatie. Het is in ieder geval geen pretje om met zulke stijve en pijnlijke spieren wakker te worden.

Waar komt dit door?

Doordat je hormonen flink schommelen tijdens je ovulatie en vlak voor je menstruatie zijn er verschillende wisselingen van oestrogeen en progesteron. Het hormoon oestrogeen beïnvloed je vermogen om sterker te worden wat betreft spieropbouw. Zo kun je ook het beste aan krachttraining doen aan het begin van je cyclus tot aan de ovulatie. Het hormoon oestrogeen is dan veel meer aanwezig dan de periode erna. Omdat na de ovulatie en vlak voor de menstruatie je progesteron overheerst  heeft dit  invloed op je spieren en daarom kan het best zo zijn dat jij tijdens hormonale schommelingen hier dus meer last van hebt.

Wat kun je er tegen doen?

Ik heb ondertussen geaccepteerd dat ik rond die periode gewoon wat rustiger aan moet doen. Sowieso is het verstandig om goed naar je lichaam te luisteren. Ga niet heel intensief trainen als je al last hebt van een vastzittende schouderpartij. Doe bij voorkeur aan yoga of andere lichte lichaamsbeweging. Maar blijf wel bewegen voor goede doorbloeding van de spieren. Ook belangrijk is om genoeg water te drinken en het lichaam goed warm te houden. Ik pak altijd een heerlijk warm bad en leg een badkussen in mijn nek voor extra ondersteuning. Deze kun je gewoon bij Action kopen. Zit je op kantoor en voel je een airco, doe een extra sjaal om je nek of zet de airco een standje lager. Zorg dat je niet op de tocht zit.

Ook is het belangrijk om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ik slik best wat supplementen maar bij voorkeur genoeg vitamine C. Je kunt dit vaak gewoon verkrijgen als bruistablet. Ik zal eerlijk bekennen dat ik dit zelf nog te weinig inneem. Ik vergeet het vaak terwijl ik het gewoon in de kast heb staan. Vitamine C draagt namelijk bij tot normale vorming van collageen, en een goede werking van botten, het kraakbeen en de huid. Wat uiteindelijk weer een positieve werking heeft op de spieren. Ik ga dit dus zelf ook zeker proberen. Wil je echt aandacht aan je spieren besteden dan is een uitgebreide ontspanningsmassage natuurlijk heel fijn voor lichaam en geest.

Heb jij wel eens last van je spieren en denk je dat dit hormonaal is? Laat een reactie achter in de comments. Dat zou ik erg leuk vinden!

Liefs,

Patricia

Volg je mij al op Facebook, Twitter en Instagram?

 

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.