Lifestyle Psyche

Leef jij ook altijd in haast? 6 tips om te onthaasten

Haasten en alles zo snel mogelijk willen doen. Het is menselijk om te zeggen; nog even snel dit en nog even snel dat. Op zich is dit ook niet vreemd want je wil vaak een hoop op een dag en lekker productief bezig zijn.  En die eeuwige to do list moet toch ook een keer leeg? Toch is het soms goed om op een dag even bij jezelf stil te staan en niet maar steeds door te gaan. Je zelf de tijd geven om tot rust te komen is heel belangrijk. Zeker nu je soms (in deze gekke tijd) zoveel rollen tegelijk op je moet nemen.

Waarom haasten we toch zoveel? Het lijkt wel of het goed is om zoveel mogelijk in een dag te proppen. Intuïtief weten we wel dat het helemaal niet goed is voor je en als je op lange termijn zo doorgaat dit zelfs kan uitten in een burn-out. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Ook ik trap vaak in de valkuil en val snel terug in rol van de gehaaste moeder. Natuurlijk is het voor mij wel wat gemakkelijker omdat ik mij sinds mijn fulltime baan meer richt op een ding. Mijn fulltime baan dus 😉

Lees ook:Tips voor een stressvrije ochtend

Mijn man neemt veel uit handen. Brengen en halen van de kindjes, avondeten en huishouden. Toch kan ik soms nog steeds gehaast zijn. Vooral na mijn werk als ik terug naar huis fiets. Snel fietsen om zo snel mogelijk te kunnen eten want dan heb je nog zo’n lekkere lange avond.

Leef jij ook altijd in haast? 6 tips om te onthaasten

Sta even stil bij je haastmoment

Als je weer eens gehaast bent, stel je zelf dan de vraag, waarom ben ik nu aan het haasten? Je zult zien dat dit vaak een stomme gewoonte is die je doet op de automatische piloot. Hier herken ik mezelf heel erg in. Ik probeer vaak even stil te staan en van bijvoorbeeld het wachten iets positief te maken. Je kunt in de tijd dat je in de rij staat van de kassa, ook even diep in en uit ademen in plaats van je druk maken. Je kunt er namelijk toch niets aan doen. Scheelt een hoop stress.

Let niet te veel op de tijd.

Dit vind ik ook nog lastig, maar ook ik probeer zo nu en dan de klok steeds meer los te laten. Gewoon de routines doen op gevoel in plaats van op de tijd. Uiteraard kan dit in de ochtend wat minder makkelijk dan in de avond. Maar laat die klok gewoon even voor wat het is. En wil je dit in de ochtend ook wat meer doorvoeren, sta dan gewoon eerder op voor een relaxte ochtendroutine. Kom ik gelijk op het volgende punt.

Zorg voor een ontspannen en relaxte ochtendroutine

Deze is gewoon heel belangrijk voor de rest van je dag. Als je gestrest de dag begint zal je de rest van de dag ook gewoon veel minder ontspannen doorkomen. Je schiet als het ware weer in die automatische piloot van zoveel mogelijk willen en doen op een dag. Probeer eens wat eerder op te staan en te doen wat jou echt energie geeft in die ochtend. Misschien een yoga practice of tien minuten meditatie. Of een stukje lezen uit een boek. Wat geeft jou  energie en je zult hier in de loop van de dag veel meer aan hebben.

Zet al je notificaties uit als je aan het werk bent en doe 1 taak tegelijk.

Als je met een taak bezig bent en je hebt er focus voor nodig, zorg dan dat je ongestoord met datgene bezig kunt zijn. Niet gestoord worden door piepjes van je telefoon of mail of andere zaken maar pure focus op alleen de taak waar je mee bezig bent. Dat geldt op werk maar ook bijvoorbeeld thuis in het huishouden. Doe 1 taak tegelijk. Soms is multitasken helemaal niet zo goed voor je brein. En beter vier taken helemaal af dan 8 taken maar half.

Ga de natuur in en kom tot rust

Soms als ik heel druk ben in mijn hoofd, dan heb ik echt behoefte om de natuur in te gaan. Gewoon even een wandeling buiten met het liefst een hoop groen om mij heen. Natuur geeft rust en hierdoor kun je alles weer in perspectief zien. Even die afstand om daarna weer met frisse moed door te gaan waar je mee bezig was.

Doe aan yoga, meditatie of mindfulness

Alle drie hebben deze mijn interesse. En hebben ze wel iets met elkaar te maken. Ik probeer dagelijks een meditatieoefening te doen en meestal is dat voordat ik ga slapen. Soms wissel ik af met yoga of mindfulness. Ik zoek gewoon op youtube voor een oefening of luister een inspirerende podcast. Hierdoor slaap ik goed en wordt ik de volgende ochtend uitgerust wakker.

Wat doe jij om te onthaasten?

Volg je mij al op facebook, twitter en instagram?

 

 

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.