Site Loader

Dat Sara een wat minder goede eter is dan Lars dat had ik wel al door. Maar sinds onze kleuter op school zit merk ik het nog meer als anders. De broodtrommels van mijn dochter komen vaak halfvol weer terug en de bekers zijn ook niet helemaal leeg. Ook thuis is Sara wat lastiger met eten dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Dit zijn fases ik weet het ondertussen wel, maar toch vind ik het wel belangrijk dat ze genoeg vitaminen en bouwstoffen binnen krijgt.

Sara heeft een voorkeur voor zoete dingen en dat is natuurlijk niet altijd even gezond. Dit komt niet omdat wij dit haar altijd hebben gegeven maar ze neigt gewoon meer naar zoetige smaken. Van de fruitsoorten is Sara bijvoorbeeld niet zo dol op appel, kiwi en blauwe bessen. Maar wel op banaan, peer, en aardbeien. Ze heeft zo haar voorkeuren voor de wat zoetere fruit varianten.

De regel bij ons is dat ze in de ochtend een boterham met zoet beleg mogen maar in de broodtrommels gaan boterhammen met hartig beleg. Sara vind het hartige beleg toch wel een ding. Ze is uberhaupt niet dol op brood want vaak komen de boterhammen half aangegeten weer terug naar huis.

Het avondeten is ook vaak een worsteling. Ze roept snel dat ze iets niet lust uberhaupt voordat ze het al heeft geproeft. Is de kleur van het eten groen zoals boerenkoolstampot, boontjes of spinazie, dan is het bij voorkeur al een no go.

Omdat ik zelf ook altijd met gezonde voeding bezig ben vind ik het belangrijk dat mijn kinderen ook gezond eten. Ik bedacht dus een paar goede alternatieven voor de broodmaaltijd.

Goede alternatieven voor de broodmaaltijd

1. Havermout

Dat is iets waar Sara gelukkig wel heel blij van wordt. Havermout met banaan en kaneel vind ze echt een feestje. Ik ben daar heel blij mee want het geeft lang een verzadigd gevoel. Zo kan ze er in de ochtend lekker tegen aan.

2. Bananen of zoete aardappel pannenkoekjes

Ook een grote favoriet bij mijn kinderen. Pannenkoeken gemaakt van banaan en ei of zoete aardappel en ei. Beetje kaneel erbij en bakken maar. Ook heel geschikt voor in de broodtrommel.

3. Bananenbrood

Dit cake-achtige brood is zeker een goed alternatief voor gewoon brood. Het heeft net een wat zoetere smaak door de banaan maar is wel super gezond. Je kunt natuurlijk lekker variëren met noten, kokos of dadels. Ook lekker als tussendoortje .

4. Smoothie

In de ochtend eet Sara niet graag brood. Een smoothie is dan een prima vervanger. Je kunt een groene smoothie maken dan krijgt je kind gelijk wat groenten binnen, maar als de kleur tegen staat voor je kindje is een rode of oranje smoothie ook prima. Met wat havermout erdoor geeft de smoothie een meer verzadigd gevoel. Ook in de schoolbeker is dit een lekkere optie.

5. Wrap

Een wrap is snel gemaakt en net even anders dan de normale boterham. Je kunt lekker variëren met beleg. Roomkaas, kipfilet en komkommer is een favoriet van mijn dochter.

Dit zijn een aantal alternatieven waar ik sinds kort mee ben gestart. Wil je toch persé dat je kindje brood eet, probeer het dan leuker aan te kleden in de broodtrommel met leuke vormpjes en vrolijke prikkers.

Heb jij nog een goed alternatief voor brood? Ik lees het graag in de comments.

Liefs,

Patricia ❤

Ps. Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Youtube?

Mommy Stories

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Welkom!!

Van harte welkom op dit Mama/Lifestyle Magazine! Het platform voor elke ouder met jonge kids. Ik deel drie keer per week mijn dosis inspiratie met jou. Serieus, maar merendeel met een grote knipoog en uit het hart geschreven. Meer over mij weten? Check mijn 'about me' pagina! Veel leesplezier!