Positief denken | Kleine momentjes die helpen….

Tot inzichten komen is natuurlijk altijd fijn. Door de rust van de vakantie heb je ook tijd om meer na te denken en te praten met elkaar. Zo ook dat er soms dingen moeten veranderen. Mijn conclusie was, dat het op bepaalde momenten voelde alsof ik geleefd werd.  En dat klinkt heel serieus en groots maar dat valt reuze mee. Ik merkte dat het kwam door mijn pms klachten die maandelijks terugkeren. Ik ga je uitleggen wat er voor mij persoonlijk is veranderd. 

De maandelijkse terugkerende klachten zijn zwaar, rot en naar maar het is ook een gegeven. Ik kan natuurlijk wel elke maand bij de pakken neer gaan zitten en soms mag dat ook best, maar ik probeer langzaam aan door middel van mijn denkwijze het positief te benaderen. Ik merkte dat als mijn klachten weer de kop op staken ik langzaam in een neerwaartse spiraal zat. Alles was negatief en ik kon nergens meer iets positiefs in zien. Dit zorgde ervoor dat ik ook nergens zin in had tijdens die pms dagen. Dit maakte mij ten eerste geen leuk persoon, geen leuke partner en ook geen leuke mama.

Het is vrij lastig als een gevoel van binnenuit je belemmerd in het dagelijks leven. Natuurlijk ga je door en probeer je er te zijn maar soms was ik alleen nog maar met mezelf bezig en aan het snauwen en katten naar alles en iedereen. In de vakantie heb ik ook met Pascal goed gepraat en samen kwamen we tot de conclusie dat ik zelf mijn houding kan veranderen. Met de nadruk op ‘kan’ want moeten legt een te grote druk op de hele situatie.

Ik weet dat ik elke maand mijn klachten heb en zal ze ook accepteren. Sterker nog ik zal de klachten aanvaarden want ze horen bij mij. Ik kan wegduwen wat ik wil maar dit zal niet helpen in het acceptatieproces. Door het te accepteren maak ik het voor mezelf niet zo groot en kan ik mij veel beter richten op het positieve. Wat voor mij wel een valkuil is en waar ik op moet letten, is dat ik mijn negatieve emoties niet wegstop door positief te denken. De negatieve emoties mogen er ook zijn en die moeten er ook zijn. Soms is het een fijne opluchting om die emoties te kunnen uiten.

Hoe pas ik mijn verandering van denken toe ik het dagelijks leven?

Ik probeer mijn denkwijze een positieve draai te geven. Voordat de dag begint denk ik aan kleine of wat grotere dingen waar ik dankbaar voor ben. Dit begint mijn dag al een stuk vrolijker. Ook probeer ik wekelijks een lijstje te maken met punten van dankbaarheid. Door deze punten op te schrijven worden je positieve gedachten en gevoelens versterkt. En dit werkt heel goed voor mij.

Ook merk ik dat ik wat milder mag zijn voor mezelf. Ik had altijd gedachten van; ik mag me niet zo voelen, ik moet er zijn voor de kinderen, de kinderen mogen mijn emoties niet zien, ik moet sterk zijn. Dit soort gedachten hielpen mij niet verder. Ik merk nu ik deze gedachten wat meer loslaat, ik er zelf ook wat makkelijker mee om kan gaan. Ik mag mij best rot voelen maar het is de kunst om er niet in te blijven hangen en daarna weer over te gaan op iets positiefs.  Misschien had je op mijn Instagram ook al wat posts en quotes voorbij zien komen. Ook daar ik wil ik mezelf blijven herinneren dat het positieve meer invloed heeft dan het negatieve. Ik zit nog te brainstormen over een apart account wat alleen maar gebaseerd is op hormoonklachten en hoe dit te benaderen door positief denken en meer mindful zijn. Maar daar volgt vanzelf meer over. Ook daar krijg ik dus weer bergen positieve energie van!

Kun jij gemakkelijk positief denken en hoe pas je dit toe in het dagelijks leven? Ik ben heel benieuwd, laat een berichtje achter dat zou ik tof vinden.

Liefs,

Patricia

Ps. Volg je mij al op Instagram, Twitter en Facebook?

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.