Persoonlijk PMS en Hormonen Psyche

Wat doe ik om mijn werkdag rustig af te sluiten?

De termen, self-care,  self-love, me- time en weet ik wat nog meer worden om je oren geslagen. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort woorden maar ik weet stiekem dat ik dit ook heel hard nodig heb. Zeker sinds ik fulltime werk. Toen ik net fulltime werkte moest ik echt nog mijn ritme vinden. Ook de avonden vond ik soms best vermoeiend. Nu ik het een tijdje doe heb ik een fijn ritme gevonden. Ik doe wat goed voelt voor mij en luister naar mijn lichaam.

Soms ben ik gewoon heel erg moe als ik uit mijn werk kom. Soms vind ik dat heel irritant en ga ik mij er tegen verzetten. Maar ik heb gemerkt dat dat niet werkt. Ik zou graag na mijn werk ook nog vol energie zitten maar soms geef ik toe aan de vermoeidheid. Zeker als ik wat wiebelig ben met mijn hormonen  vind ik het belangrijk om de werkdag goed af te sluiten voor mezelf en genoeg op te laden.

Hoofd leegmaken

Voordat ik kantoor verlaat schrijf ik sowieso de punten op die ik de volgende werkdag moet doen. Zo voorkom ik dat ik met een vol hoofd naar huis toe fiets. Het fietstochtje naar huis probeer ik rustig en mindful te doen. Deze mama staat namelijk nogal snel in speedystand en dat is gewoon helemaal nergens voor nodig. Waarom alles in die vierde versnelling als het ook in de tweede kan. Ik denk dat we met z’n allen wel bewezen hebben dat het ook allemaal een stukje langzamer kan.  Ik fiets rustig naar huis en probeer te genieten van de omgeving om mij heen. Dit is in de zomer natuurlijk iets makkelijker als in de winter ;-). Van een fikse regenbui knapt niemand op 😉.

Bij thuiskomst zijn de kindjes natuurlijk super blij om mij te zien en ik hen natuurlijk ook. Meestal het eerste wat ik doe zijn de nodige knuffel sessies met elkaar. Zo fijn na een dag ze niet gezien te hebben weer in mijn armen te sluiten. Vaak staat het eten al klaar en eten we gezellig met z’n vieren aan de tafel. Soms ook minder gezellig want je kent de tafelrituelen met kinderen ;-). Het verdere verloop van het avondritueel met de kindjes kun je hier lezen.

Me-time 🙈🙈

Als de kindjes eenmaal liggen is het me-time. Heerlijk even doen wat ik wil. Ik zet hierna mijn ontbijt klaar voor de volgende dag. Zo fijn als ik gelijk ‘ s ochtends kan ontbijten met mijn gezonde sapje.

Daarna zet ik een grote kop (kruiden)thee. Deze drink ik op de bank naast manlief. Of we kletsen wat of we kijken nog wat tv en vaak ga ik dan rond 9.30 naar boven. Dat is best vroeg, maar ik merk dat mijn lichaam er echt omvraagt.

Of ik laat het bad vol lopen of ik doe nog wat lichte yoga oefeningen. Ik probeer mijn telefoon weg te leggen maar god wat vind ik dat moeilijk. Ik merk dat de telefoonverslaving wel weer de kop op steekt. Nog even insta checken voordat ik ga slapen of YouTube filmpjes kijken of Netflix kijken in bed vind ik nu eenmaal ook heel relaxed. Maar ik slaap hierdoor echt minder goed. Ik probeer dit dus te beperken tot het weekend.

Na mijn badsessie of yogaoefeningen doe ik een meditatie oefening. Sinds kort gebruik ik hiervoor een hele fijne app Calm. Hier staan meditaties op maar ook rustgevende muziek en bedtimestories. Die laatste heb ik nog niet gebruikt maar ik vind het een hele fijne app. Daarna ga ik in mijn bed liggen en lees nog wat in mijn boek. Ik merk dat ik deze dingen nodig heb om mijn lichaam te ontspannen en val dan ook heerlijk in slaap. Alleen niet zoals hieronder hoor haha ;-)….

Als ik ‘s avonds niet weg hoef zijn dit mijn doordeweekse avonden. Soms wijk ik er ook wel eens vanaf hoor. Sowieso hou ik de maandagavond als hardloopavond zolang de sportscholen dicht zijn. Ik ga jullie in aparte artikelen nog meenemen in mijn hardloopavontuur!

Hoe ziet jou avond eruit na een werkdag?

Liefs,

Patricia💜

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.