Tips tegen een opgeblazen buik en menstruatiepijn

Je heb er allemaal wel eens last van. Een opgeblazen gevoel. Maar de periode rond ovulatie en menstruatie kun je er als vrouw zijnde veel last van hebben. Als ik rond mijn ovulatie en vlak voor mijn menstruatie zit heb ik een hele bolle buik. Het lijkt soms net of ik drie maanden zwanger ben. De kindjes zeggen zelfs “mama heb je een baby in je buik” 😉. In dit artikel geef ik je wat tips tegen een opgeblazen buik en menstruatiepijn.

Het opgeblazen gevoel gaat vaak gepaard met een zeurende pijn in de onderbuik. Ik voel ook echt dat mijn eierstokken flink aan het werk zijn. Ik voel mij hierdoor niet lekker in mijn vel. Ik heb constant het gevoel dat ik mijn buik moet inhouden en mijn broeken zitten ook niet lekker. Wat kun je hier tegen doen?

Doe comfortabele kleding aan als je thuis bent.

Als je buik al opgezet is, is het niet fijn om een strakke panty of een skinnyjeans te dragen. Deze band knelt af en maakt het zeurende gevoel alleen maar erger. Kies voor lekkere zachte stoffen of doe een wijde joggingbroek aan. In deze periode mag je goed voor je lichaam zorgen.

Leg een warme kruik op je buik

Oh dit is zo fijn. Een hele ouderwetse methode maar het werkt echt. Leg de kruik tegen je buik of in je onderrug. De warmte mindert de pijn en je raakt er ook nog eens ontspannen van.

Eet genoeg vezels

Doordat je meer progesteron aanmaakt kun je last krijgen van verstopping. Dit geeft een pijnlijk gevoel in de buik. Belangrijk is om genoeg vezels te eten.  Denk vooral aan groene groenten, zaden, pitten en fruit. Een goede tip is om de dag te beginnen met een groene smoothie.

Massage

Het masseren van de buik en rug kan een hele rustgevende werking hebben. Zorg wel dat degene die je masseert zachtjes aan doet bij de buik. Door de bewegingen kan de pijn wegtrekken en je wordt er ook nog eens helemaal ontspannen van. Gebruik olie met een kalmerende werking bijvoorbeeld lavendel.

Sex

Je zult er in deze periode misschien totaal geen zin hebben maar dit is zeker een goede voor de baarmoeder. Als de baarmoeder samentrekt heeft dit invloed op de pijn. Ook komen er genoeg knuffel en gelukshormonen (oxytocine) vrij waardoor jij je weer wat fijner voelt. Uiteraard een win-win ook voor je partner😉.

Neem een warm bad of een warme douche.

Warmte is goed voor de spieren en als de spieren ontspannen worden buikkrampen minder. Voor een goed resultaat houd je de douchekop tegen je buik aan, zo geef je jezelf ook nog een fijne buikmassage.

Neem een beker warme melk met nootmuskaat voordat je gaat slapen

De nootmuskaat zorgt voor een snellere spijsvertering waardoor een opgeblazen gevoel afneemt. Natuurlijk is warme melk ook goed voor de melatonine en krijg je snel een slaperig en ontspannen gevoel. En genoeg slaap is sowieso heel belangrijk in deze periode van de menstruatiecyclus.

Heb jij nog aanvullingen op mijn tips? Ik lees ze graag in de comments!

Liefs,

Patricia 💕💕

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.