Gezonde BBQ | Tips en tricks….

Met deze tropische temperaturen gaat de bbq bij veel mensen aan. En dat vind ik persoonlijk het leukste aan de Zomer. Je verhuist gewoon alles naar buiten om daar te leven. Bbq’en doen wij eigenlijk alleen nog maar op vakantie of bij vrienden. Wij mogen op ons balkon niet bbq’en en we missen dat enorm. In ons oude huis ging de bbq vaak aan.

Bbq’en staat voor gezelligheid en veel vlees en lekkere drankjes maar teveel is natuurlijk ook niet goed. Toch kun je vaak de bbq aansteken en toch genieten van lekkere en gezonde gerechten. Vandaag geef ik je wat tips en tricks voor een gezonde BBQ.

Tips en Tricks voor meer healthy gerechten op de BBQ

1. Laat je bbq niet draaien om het vlees.

Denk eens na over gezonde bijgerechten zoals salades of groente en gril daar je stukje vlees of vis bij. Je hebt een goede maaltijd zonder dat je je volpropt met vlees.

2. Laat kant en klaar sauzen achterwege.

Sausjes zijn natuurlijk heerlijk bij een stukje vlees of vis. Maar de kant en klaar varianten zijn niet de meest gezonde. Ze zitten vaak boordevol suikers. Maak je sausjes zelf van bijvoorbeeld yoghurt of verse tomaten of wat dacht je van zelfgemaakte hummus.  Lekkerder en gezonder.

3. Grill meer vis en schaaldieren op de BBQ.

Hier ben ik sowieso meer van. Gamba’s, zalm, kabeljauw, ze zijn allemaal geschikt voor de BBQ. En dat lekkere grilsmaakje achteraf. We weten allemaal dat teveel vlees niet goed is voor een mens. Vis daarentegen een stuk gezonder en lichter verteerbaar.

4. Zorg dat je bijgerechten licht en gezond zijn.

Denk dan aan een couscous salade, bonensalade of vers fruit. Bij mijn kinderen is fruit altijd goed. Laat stokbrood achterwege. Vaak eet je hier van te voren veel te veel van en zit je bij het tweede stukje vis al vol. Dat zou natuurlijk zonde zijn van al dat lekkere eten. Wil je toch graag brood eten, kies dan voor spelt of zuurdesem. Altijd nog beter als een wit stokbrood.

5. Gril lekker veel groenten

De BBQ is ook uitermate geschikt om grote stukken of plakken groenten te grillen. Denk aan courgette, aubergine of paprika. Beetje olijfolie peper en zout. Meer heb je niet nodig voor genoeg smaak en smaakt heerlijk bij je vlees of vis.

Wat is jouw ultieme tip voor een healthy bbq? Ik lees het graag in de comments.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.